کد مطلب:27925
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
فعل شيطان درجهت انحراف كشيدن انسان درراستاي اراده باري تعالي چگونه است؟
بر اساس آيه شريفه ء: «{/Bإِنَّا خَلَقْنَا اَلْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ {w1-7w}{I76:2I}/}» در تفسير فخر رازي و الميزان علامه طباطبايي ذيل آيه شريفه مطرح است كه انسان مختار آفريده شده و اين امري مسلم است. اختيار در جايي است كه اضداد وجود داشته باشد تا شخص يكي از دو طرف را بر اساس تفكر و انديشه انتخاب كند. انسان داراي غريزه دوستي (جاذبه) و دشمني (دافعه) است. داراي زيبايي ها و زشتي هاست و ... همچنين داراي غريزه شيطاني و تمايل به انحرافات است و از سوي ديگر داراي فطرت خداشناسي و عشق به كمالات نفساني است.پس كسي كه درست عمل نكرد و جنبه غرايز شيطاني را غلبه داد او در راستاي «دست يابي به نعمتهاي بيشتر خداوند متعال» حركت نكرده است. همان طوري كه افراد ديگري مخالفت با هواي نفسانيشان كرده اند و در دنيا و آخرت در نعمت هاي حضرت حق غرق گرديده اند. پس وجود شيطان و غرايز شيطاني درمقابل فطرت توحيد و هدايت انبيا لازمه اختيار و انتخاب انسان است و همان نكته باعث افضليت او بر همه ملائكه الله و فرشتگان شده است؛ زيرا لازمه اختيار دعوت از دو سوي متضاد است و چنان چه اختيار نبود انسان مجبور بودو ديگر«{/Bوَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ {w1-5w}{I17:70I}/}» نمي شد. بنابراين از يك سو فعاليت شيطان موجب مي شود اختيار انسان بروز آشكارترداشته باشد و اين يك سنت الهي است. و از سوي ديگر بايد به اين حقيقت توجه داشت كه تاثيرگذاري شيطان و نفوذ او تنها پس از روگرداني اختياري انسان از ياد خدا و كارهاي خداپسندانه است بنابراين چنين كسي كه خودش را از چتر لطف خدا بيرون آورده سزاوار است كه به چاله شيطان گرفتارشود. و اين نيز يك قانون و سنت الهي است كه از آن به (اضلال كيفري) از سوي خدا ياد مي شود.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.